Fascia Integratie Therapie

FYSIO- MANUELE THERAPIE AMERONGEN

Fascia Integratie Therapie

Direct bellen voor een afspraak

Fascia volgens het F.I.T. Concept

Fascia Integratie Therapie is een nieuw fysiotherapeutisch behandelconcept gebaseerd op de meest recente inzichten in de functie van fascia. Deze vorm van therapie gaat ervan uit dat de bron van veel (chronische) pijn in het bindweefsel terug te vinden is.

Wat is fascia?

Fascia is het officiële woord voor bindweefselvliezen. Deze bindweefselvliezen omhullen alle spieren, gewrichten, botten en organen als een “wetsuit”. Ze vormen een geheel netwerk in het lichaam en zorgen ervoor dat alles in het lichaam met elkaar verbonden is. Maar niet alleen verbindt het; het zorgt er ook voor dat de spieren en zenuwen soepel en zonder wrijving langs elkaar kunnen bewegen. Bovendien bevat de fascia veel zenuwuiteinden en als de fascia in slechte conditie is, kan dit pijn veroorzaken. Ook kan door de verklevingen in de fascia de beweeglijkheid beperkt zijn.

Hoe ontstaan de klachten in de fascia?

Tussen de bindweefsellagen, die in het hele lichaam te vinden zijn, zit een soort gel, de zogenaamde grondsubstantie. Deze hoort vloeibaar te zijn (als nieuwe verf), maar kan onder meer door een ontsteking of trauma of litteken plakkerig worden (zoals uitgedroogde verf). Dit kan veroorzaken dat de bindweefsellagen met elkaar verkleven, waardoor de elasticiteit van de fascia vermindert.

Het zijn dus niet altijd de gespannen spieren waar men stijf van wordt, maar ook van het bindweefsel dat in contact staat met de spieren. Dit veroorzaakt dat de spanning in het lichaam langzaam een "vaste vorm" aanneemt. Dit laatste is beter voorstelbaar als je je weer bedenkt dat de spieren in een soort korset/wetsuit zitten.

Behandeltechnieken

Er zijn specifieke behandeltechnieken en oefeningen om de conditie van de fascia te verbeteren.

Door fasciatherapie wordt de eerder genoemde plakkerige gel vaak na een paar behandelingen weer vloeibaar (uitgedroogde verf wordt weer vloeibaar), waardoor de fascialagen weer beter langs elkaar glijden, met als resultaat dat patiënten met steeds minder pijn weer kunnen buigen, strekken en bewegen.

Meta Dulack-Nuboer en Lisette Schelbergen hebben de opleiding fasciatherapie volgens het F.I.T. Concept succesvol afgerond en staan nu geregistreerd als fasciatherapeut. Zie ook www.fasciaweb.nl. Als fasciatherapeuten focussen we ons niet puur op de locatie van de klachten maar kijken we naar het totaal functioneren van de patiënt. Middels het fascia functie onderzoek brengen we systematisch het totaal functioneren van de patiënt in beeld, waardoor we beter inzicht krijgen in de pathologie van de weke delen (spieren, fascia, banden, pezen en bindweefselstructuren). Mensen die al lange tijd (chronische) klachten hebben en waar de juiste diagnose en ehandeling

nog niet gevonden zijn, kunnen wij behandelen met F.I.T..

Behandeling

Afhankelijk van de diagnose kunnen we mogelijke triggerpoints of te wel spierknopen in de spieren deactiveren, vastgelopen structuren in de weke delen (fascia of wel de bindweefselvliezen) mobiliseren en de patiënt effectieve trainingsmethoden aanleren om de fascia te versterken en de veerkracht te vergroten. Op deze manier krijgen we meer grip op complexe klachten en kunnen we speciaal aandacht besteden aan o.a. nek/schouderklachten, lage rugklachten, fibromyalgie, whiplash-associated disorder en het hypermobiliteitssyndroom.